Sarjan järjestää
Yhteistyössä KARS.fi sekä Finnish Sim Racing Association ry.
Yleistä
- Ajankohta: 24.09.2022 – 03.12.2022
- Simulaattori: iRacing
Kalenteri:
-
- 24.09.2022 Spa 6h
- 15.10.2022 Sebring 6h
- 12.11.2022 Suzuka 4h
- 03.12.2022 Nordschleife 6h
Autot:
Sarja ajetaan GT3 luokan autoilla. Kilpailuissa on käytössä avoimet säädöt. Tiimien täytyy ajaa koko kausi samalla autolla.
-
- Audi R8 LMS
- BMW M4 GT3
- Ferrari 488 GT3 Evo 2020
- Ford GT3
- Lamborghini Huracan GT3 EVO
- McLaren MP4-12C GT3
- Mercedes-AMG GT3 2020
- Porsche 911 GT3 R
- Audi R8 LMS
Kilpailupäivän aikataulu
- 14:40 Kilpailupalvelin aukeaa, harjoittelu alkaa
- 15:10 Aika-ajot alkavat
- 15:50 Kilpailu alkaa
Kilpailun kulku
- Harjoitukset 30 min
- Aika-ajo 30 min, avoin
- Kilpailu 4 tai 6 tuntia
Pistesysteemi
Kilpailu
- 100-90-85-80-77-74-71-68-65-62-59-56-53-50-47-44-41-38-35-32-29-26-23-21-19-17-15-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0
Aika-ajo
- 5-4-3-2-1
Jos kaksi tai useampi tiimi päätyy tasapisteisiin neljän kilpailun jälkeen, ratkaistaan tiimien keskinäinen järjestys sarjan lopputuloksissa sarjan viimeisen osakilpailun lopputulosten perusteella niin, että paremmin sijoittunut tiimi sijoittuu paremmin myös sarjan lopputuloksissa. Jokainen kilpailu lasketaan mukaan lopullisiin pisteisiin.
Pelin sisäinen ajankohta ja sää
Sessioissa on muuttuva vuorokaudenaika ja dynaaminen rata. Vuorokaudenajan muuttumisnopeus on 1X. Sessioissa on dynaaminen taivas. Sään lähtöarvot arvotaan järjestäjän toimesta eikä niitä ilmoiteta etukäteen.
Simulaation sisäinen päivämäärä ja kilpailupalvelimen alkamisaika ilmoitetaan kilpailukohtaisesti.
Aika-ajon alussa radan kumimäärä on 30%, irtolika puhdistettu. Radan kunto siirtyy aika-ajosta kilpailuun.
Tiimit
Tiimien koko on 2-4 kuljettajaa. Kilpailuissa vähintään kahden kuljettajan täytyy ajaa 70 minuuttia tai enemmän, maksimissaan kilpailuissa voi ajaa kolme kuljettajaa. Säännön rikkomisesta seuraa hylkäys kilpailusta. Ajoaikaan ei lasketa varikolla vietettyä aikaa. Ajoaikasäännon rikkomisesta ei rankaista tiimin keskeyttäessä siten, että sääntö olisi ollut vielä mahdollista täyttää ilman keskeytystä.
Tiimien nimien täytyy olla asiallisia ja Suomen lakien mukaisia, järjestäjällä on oikeus evätä asiattomalla tiimin nimellä ilmoittautuneen osallistuminen. Tiimin nimi voi olla maksimissaan 25 merkkiä pitkä. Tiimin kuljettajien täytyy olla Suomen kansalaisia.
Harjoitukset
Kaikille sarjaan ilmoittautuneille tiimeille ja kuskeille vapaat harjoitukset järjestetään 2 kertaa viikossa. Treenit järjestetään joka viikko keskiviikkona ja lauantaina, kilpailuviikkoina perjantaina. Treenit starttaa kello 18 ja pitää sisällään 100 minuutin treenit, 20 minuutin aika-ajot ja 60 minuutin kilpailun.
Treenit järjestetään ”hosted” sessiona, salasana sessioihin on ”endurance”. Treenit ajetaan tiimisessioina, kuljettajat voivat ajaa haluamallaan tiimillä eikä ole pakollista käyttää samaa tiimiä jolla on sarjaan ilmoittautunut.
Osallistumismaksu
Osallistumismaksu sarjaan on 80 euroa per tiimi ja se maksetaan Finnish Sim Racing Association ry:n tilille. Maksuohjeet osallistumismaksua varten lähetetään tiimeille ilmoittautumisen jälkeen. Osallistumismaksu tulee olla maksettuna viikkoa ennen sarjan ensimmäistä kilpailua.
Ilmoittautuminen
Sarjaan ilmoittaudutaan lähettämällä sähköpostilla alla oleva lomake täytettynä osoitteeseen endurance@kars.fi
KARS TKP-Palvelut Endurance Series ilmoittautuminen
Tiimin nimi ja iRacing-id:
Tiimin kilpailunumero:
Tiimin pääsponsori:
Auto jolla tiimi ajaa sarjassa:
Kuljettajien nimet:
Yhteyshenkilön sähköposti:
Tiimin kilpailunumeroksi voi ilmoittaa useamman eri vaihtoehdon, jos ensimmäinen vaihtoehto sattuu olemaan jo varattuna.
Järjestäjät vahvistavat ilmoittautumisen saapuneen hyväksytysti perille lähettämällä ilmoittautumisessa mainittuun yhteyshenkilön sähköpostiin muunmuassa maksuohjeet osallistumismaksun maksamiseen ja ohjeet autojen maalauksien sekä tiimin logon lähettämiseen.
Sarjaan otetaan mukaan korkeintaan 50 tiimiä. Ensimmäiset 48 tiimiä valitaan sarjaan ilmoittautumisjärjestyksessä, järjestäjä varaa oikeuden ottaa 2 tiimiä mukaan ”villillä kortilla”. Järjestäjä varaa oikeuden peruuttaa sarja ja palauttaa jo maksetut osallistumismaksut ennen kauden alkua jos mukaan ei ole ilmoittautunut tarpeeksi tiimejä jotta sarjan järjestäminen olisi mahdollista.
Ilmoittautuminen sulkeutuu 20.09.2022 kello 23.59 tai sarjan tullessa täyteen. Kuljettajia, autoa tai tiimin nimeä ei voi vaihtaa ilmoittautumisen sulkeutumisen jälkeen. Jos sarjassa on tilaa, voidaan ilmoittautuminen avata uudestaan ensimmäisen osakilpailun jälkeen.
Jos tiimi ei ole ilmoittanut neljää kuljettajaa sarjaan, voi kuljettajia lisätä tiimin kokoonpanoon kauden aikana ilmoittamalla lisäyksestä järjestäjille aina viimeistään 24 tuntia ennen seuraavan osakilpailun starttia. Lisättävät kuljettajat eivät voi olla ilmoitettuna toisen tiimin kuljettajaksi.
Autojen maalaukset
Tiimeiltä kerätään maalaukset autoihin ilmoittautumisen jälkeen tiimien yhteyshenkilöille sähköpostitse lähetettävän latauslinkin kautta.
Jokaisen auton maalaukseen pakotetaan järjestäjän toimesta sarjan logo sekä sarjan yhteistyökumppaneiden logoja. Autoihin tulevat ”decal layerit” julkaistaan viikolla 35. Jokaisen tiimin täytyy sisällyttää lähetettäviin maaleihin ko. decal layerit. Decal layereita ei saa muokata tai siirtää eri kohtaan itse, decal layer lisätään maalaukseen muokkaamattomana.
Maalaukset ensimmäiseen osakilpailuun täytyy toimittaa viimeistään 20.09.2022 kello 23.59. Maalausten täytyy olla asiallisia sekä Suomen lakien mukaisia. Virheellisesti lähetettyjä tai decal layereiltaan viallisia maalauksia ei hyväksytä.
Lähetys
Kilpailuista tarjotaan suora lähetys suomeksi selostettuna twitch.tv/simracingfi -osoitteessa. Lähetykset kilpailuista alkavat kilpailupäivinä kello 15:00.
Sarjasta keskustelu ja tiedotus
Sarjasta voi käydä vapaata keskustelua KARS.fi:n Discord-palvelimella ”#endurance-keskustelu” -kanavalla. ”#endurance-tiedotus” -kanavalla julkaistaan järjestäjien tiedotukset.
KARS.fi Discord palvelin: https://discord.gg/PYKYaSr
Palkinnot
Sarjan palkintopotti on 1500 euroa. Palkintopotti jaetaan sarjan kolmelle parhaalle tiimille seuraavanlaisesti:
1: 800 euroa
2: 400 euroa
3: 300 euroa
Yhteystiedot
Jos sarjasta ilmenee kysyttävää, ota yhteyttä:
endurance@kars.fi
Discordissa Joni Heikkinen#4929
Säännöt
Yleisperiaate
Kaikenlainen asiaton, epärehellinen tai hyvän hengen vastainen toiminta kilpailuissa tai kilpailuiden ulkopuolella on kiellettyä ja rankaistavaa.
Kuljettajan on ajettava autoa harkiten niin, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kuljettajan kanssa. Blokkaaminen on kiellettyä, ja rinnakkain ajaessa tulee jättää aina riittävästi tilaa toiselle kuljettajalle.
Kilpailuun osallistuminen
Kilpailuun täytyy osallistua samalla tiimillä minkä on ilmoittanut järjestäjille ilmoittautuessa sarjaan. Tiimin täytyy käyttää samaa kilpailunumeroa minkä on ilmoittanut järjestäjille ilmoittautuessa sarjaan. Väärällä tiimillä ajamisesta rankaistaan hylkäämällä tiimin suoritus kilpailusta. Väärällä numerolla ajamisesta rankaistaan 10 pisteen pisterangaistuksella. Jos sarjaan ilmoittautuneen tiimin kuljettaja osallistuu kilpailuun väärällä tiimillä, rankaistaan kuljettajan tiimiä 10 pisteen pisterangaistuksella.
Kilpailukutsut
Kilpailukutsuissa julkaistaan tarpeellinen info kilpailuista kuten rataversio, aikataulu, säätiedot, ratarajat ja mahdolliset kilpailukohtaiset säännöt. Kilpailukutsut löytyy sarjan sivustolta www.kars.fi.
Aika-ajo
Lämmittely -tai jäähdyttelykierroksella olevan täytyy antaa tilaa nopealla kierroksella olevalle, kaikenlainen nopealla kierroksella olevan blokkaaminen tai hidastaminen on protestoitavaa. Aika-ajossa nurmikon käyttö lämmittelykieroksella on kiellettyä, kaikki neljä rengasta täytyy pitää ratarajojen sisäpuolella. Nopealla kierroksella olevan kuljettajan väistäminen nurmikolle on sallittua tarvittaessa. Aika-ajon aikana nopealla kierroksella olevien kesken ohitteluun pätee normaalit ajosäännöt.
Aika-ajossa ja kilpailussa radalta voi poistua ilman erillistä lupaa vain ajamalla auto varikolle omaan varikkoruutuun. Jos kilpailijan auto on vaurioitunut niin pahasti, ettei sillä pysty ajamaan turvallisesti, kilpailijan on pysäytettävä auto turvalliseen paikkaan ja pyydettävä tuomaristolta lupaa hinata auto varikolle. Aika-ajossa hinauksen ottaneet tiimit eivät voi palata enää radalle aika-ajon aikana.
Kilpailun lähtö
Kilpailuissa käytetään rullaavaa lähtöä. Turva-auton lähtiessä liikkeelle paalupaikalta starttaavan kuljettajan täytyy lähteä seuraamaan turva-autoa viivyttelemättä. Turva-auton lähtiessä liikkeelle kilpailijat seuraavat sitä parijonossa varovaisuutta noudattaen. Simulaattori näyttää, kummassa jonossa ja minkä auton perässä kunkin kilpailijan tulee ajaa. Yllättävä kiihdyttely ja jarruttelu sekä tarpeeton mutkittelu on kielletty. Paalupaikalta lähtevän kuljettajan on säilytettävä sama nopeus kuin turva-autolla. Toisena lähtevä kuljettaja ei saa olla miltään osin paalupaikalta lähtevän kuljettajan edellä lähtöhetkellä. Kilpailun lähtö tapahtuu paalupaikalta lähtevän kuljettajan lähtiessä kiihdyttämään, mutta kuitenkin viimeistään vihreällä lipulla. Paalupaikalta lähtevä kuljettaja saa alkaa kiihdyttämään aikaisintaan silloin, kun turva-auto alkaa kaartamaan kohti varikkoa. Ennen lähtöä on säilytettävä tasainen nopeus ja väli edellä ajavaan autoon.
Ratarajat
Ratarajojen tarkkailu ja säännöt ilmoitetaan erikseen kilpailukohtaisesti. Huomatkaa kuitenkin, että aika-ajossa hyväksytään vain kierrokset, joilla ei ole ajettu radan ulkopuolelle (otettu off-trackiä). Liiallisesta oikomisesta ja esimerkiksi shikaanin suoraksi ajamisesta simulaattori antaa automaattisesti slowdown-rangaistuksen, joka pitää aina kärsiä. Turva-auton takana ajettaessa kuljettajien täytyy pitää kaikki 4 rengasta ratarajojen sisäpuolella.
Ohitustilanteet
Kuljettaja, joka joutuu ohitustilanteeseen, ei saa estää ohiajavaa kuljettajaa. Estämisellä tarkoitetaan liikettä, jossa kuljettaja vaihtaa ajolinjaansa siten, että toisen auton on hidastettava vauhtiaan kolarin välttääkseen tai muuten tehtävä kohtuuttomia väistötoimia. Ohittava kuljettaja ei saa ohituksen loppuvaiheessa leikata ohitettavan eteen niin, että tämän ajo estyy tai syntyy vaaratilanne.
Ajettaessa suoralta rinnakkain kaarteeseen tulee molempien kuljettajien mahtua ajamaan rinnakkain myös kaarteen läpi. Kuljettaja voi valita vapaasti ajolinjansa vain silloin, kun ajoneuvot eivät ole miltään osin rinnakkain.
Kuljettaja saa käyttää suoralla koko radan leveyttä puolustaakseen asemaansa, kuitenkin niin että ajolinjan vaihto rajoittuu vain yhteen liikkeeseen, ja silloin kun ajoneuvot eivät ole miltään osin rinnakkain toistensa kanssa. Ajolinjalle palatessaan kuljettajan on jätettävä vähintään auton levyinen tila ajolinjalle lähestyttäessä mutkaa tai jarrutuspaikkaa.
Ohitustilanteessa, jossa ohitusta yrittävä kuljettaja hyötyy selvästi radan ulkopuolella käymisestä, tulee kuljettajan lopettaa ohitusyritys. Tuomaristo voi käskeä ohittanutta kuljettajaa päästämään ohitetun kuljettajan takaisin edelleen, jos hän hyötyi selvästi radan ulkopuolella käymisestä.
Kierroksella ohittaminen
Kuljettajan, joka tulee kierroksella ohitetuksi, tulee antaa tietä kierroksella ohittavalle kuljettajalle siten, ettei kierroksella ohittava kuljettaja menetä kohtuuttoman paljon aikaa. Ohituksen tulee kuitenkin tapahtua ennen kaikkea turvallisesti. Kierroksella ohittavan tulee käyttää malttia ja tarvittaessa viivästyttää ohitusta, kunnes sen voi suorittaa turvallisesti.
Kuljettajaa, joka tarpeettomasti estelee kierroksella ohittavan kuljettajan ohitusyrityksiä, voidaan tarvittaessa rangaista. Kierroksella ohitettava kuljettaja ei missään nimessä saa hidastaa yllättäen vauhtiaan ajolinjalla, jos ohittava kuljettaja on välittömästi hänen perässään.
Radalle paluu ja pysähtyminen
Jos kuljettaja syystä tai toisesta ajautuu radalta ulos tai pysähtyy radalle kilpailun tai aika-ajon aikana, hän on väistämisvelvollinen rataa pitkin ajaville kuljettajille. Kilpailijan on tarkkailtava ympäristöään ja liityttävä takaisin ajolinjalle siten, ettei se aiheuta vaaraa muille kuljettajille.
Jos kilpailijan auto on vaurioitunut niin pahasti, ettei sillä pysty ajamaan turvallisesti, kilpailijan on pysäytettävä auto turvalliseen paikkaan ja pyydettävä tuomaristolta lupaa hinata auto varikolle.
Radalta poistuminen
Aika-ajossa ja kilpailussa radalta voi poistua ilman erillistä lupaa vain ajamalla auto varikolle omaan varikkoruutuun. Jos kilpailijan auto on vaurioitunut niin pahasti, ettei sillä pysty ajamaan turvallisesti, kilpailijan on pysäytettävä auto turvalliseen paikkaan ja pyydettävä tuomaristolta lupaa hinata auto varikolle. Tuomaristolta pyydetään lupaa hinaukseen lähettämällä iracingin chattiin viesti komennolla ”/rc HINAUS$”. On suositeltavaa määritellä tämä komento pikanäppäimeen. Kuka tahansa tiimin kuljettajista voi pyytää lupaa hinaukseen. Tuomaristo antaa luvan hinaamiseen iracingin chatissa, joten hinausta odottavan kuljettajan täytyy seurata chattia aktiivisesti. Aika-ajossa hinauksen ottaneet tiimit eivät voi palata enää radalle aika-ajon aikana.
Kilpailun jälkeen
Kilpailun jälkeen kuljettajien täytyy ajaa auto varikolle omaan varikkoruutuun jäähdyttelykierroksen jälkeen. Jäähdyttelykierros täytyy ajaa rataa pitkin oikomatta mutkia missään kohdin rataa. Säännön rikkomisesta seuraa rangaistus. Kolaroinnista tai muusta asiattomasta käytöksestä kilpailun jälkeen rangaistaan. Toista kilpailijaa ei saa työntää kilpailun jälkeen varikolle, jokaisen tiimin täytyy ajaa varikolle ”omin voimin”. ”Donitsit” ja vastaavat suoritukset ovat sallittuja jos ne suoritetaan oikomatta rataa.
Turva-auto
Kilpailuissa on käytössä turva-auto. Turva-auto otetaan radalle tuomariston päätöksestä tarvittaessa esimerkiksi usean auton jäädessä radanvarteen aiheuttaen mahdollisen vaaratilanteen. Turva-auton takana ajettaessa kuljettajien täytyy pitää kaikki 4 rengasta ratarajojen sisäpuolella. Turva-auton takana kuljettajien täytyy seurata ruutuun ilmestyviä spotterin antamia ohjeita, spotteri kertoo esimerkiksi kenen takana kuljettajan täytyy ajaa ja milloin turva-auto poistuu radalta. Turva-auton takaa lähdetään liikkeelle yhdessä jonossa samoin säännöin kuin kilpailun starttiin.
Teksti- ja voicechatin käyttö
Aika-ajon ja kilpailun aikana voicechatin sekä yleisen tekstichatin käyttö on kiellettyä. Tiimit voivat käyttää chattia tuomaristolle viestimiseen pyydettäessä lupaa hinaukseen sekä yksityisviesteillä viestimiseen muiden tiimien kanssa. Asiattomat viestit chatissa on protestoitavia ja rangaistavia.
Protestikäytäntö
Kilpailuissa on käytössä tuomarit jotka tarkkailevat kilpailua livenä mutta puuttuvat ilman protestia vain erittäin selkeisiin rikkeisiin eivätkä voi luvata että jokainen tilanne huomioidaan. Myös selkeitä rikkeitä voi siis jäädä huomioimatta ilman protestia, kaikki protestoidut tilanteet tutkitaan. Tiimit voivat tehdä tuomaristolle protestin täyttämällä protestilomakkeen, jos havaitsevat muiden tiimien syyllistyneen sääntörikkeisiin. Protestista tulisi ilmetä, mitä tiimejä tilanne koskee ja millä kierroksella ja missä kohdassa rataa se tapahtui. Tuomaristo tutkii tilanteen ja jakaa tarvittaessa rangaistuksia. Protestilomake julkaistaan kilpailukohtaisesti. Protesteja voi tehdä kilpailun aikana sekä 24 tunnin ajan kilpailun loppumisen jälkeen.
Seuraamukset rikkeistä
Tuomaristo voi määrätä sääntöjen vastaisesta ajosta tai muusta sääntöjen rikkomisesta seuraamuksia kilpailun aikana tai sen jälkeen. Seuraamuksia ovat:
Huomautus: Huomautus on voimassa koko kauden ajan. Toisesta samasta aiheesta annetusta huomautuksesta seuraa varoitus tai rangaistus.
Varoitus: Varoitus on voimassa koko kilpailutapahtuman ajan. Toisesta varoituksesta seuraa automaattisesti rangaistus. Voimassa oleva varoitus johtaa seuraavan rangaistuksen koventamiseen.
Läpiajorangaistus: Varikon läpiajorangaistus, joka täytyy suorittaa 3 seuraavan kierroksen aikana. Läpiajorangaistusta ei voi suorittaa varikkopysähdyksen yhteydessä.
Aikarangaistus: Aikasakko, joka lisätään tiimin loppuaikaan.
Pisterangaistus: Tiimin tuloksista vähennetään pistemäärä.
Aika-ajokielto: Tiimi ei voi osallistua seuraavan osakilpailun aika-ajoon.
DQ: Äärimmäisissä tapauksissa tuomaristo voi hylätä tiimin kilpailusta tai koko sarjasta.
Kaikki rangaistukset julkaistaan KARS.fi:n Discord-palvelimella ”#endurance-tuomaristo” -kanavalla sekä kootusti kilpailun jälkeen ”endurance-tiedotus” -kanavalla.
Toiminta poikkeustilanteissa
Laajamittaisten teknisten ongelmien sattuessa tuomaristo päättää jatkotoimenpiteistä. Kilpailua pyritään ensisijaisesti jatkamaan siitä tilanteesta, missä oltiin ennen ongelmien ilmaantumista. Tarvittaessa kilpailu voidaan aloittaa alusta uudella aika-ajolla tai julistaa päättyneeksi ennen täyttä aikaa.
Jos kilpailua ei päästä aloittamaan suunniteltuna ajankohtana, käydään kilpailu heti seuraavana päivänä, sunnuntaina, tai myöhemmin siten että kilpailun ajankohta ilmoitetaan viimeistään 3 päivää ennen kilpailua.