Sarjan järjestää

Yhteistyössä KARS.fi sekä Finnish Sim Racing Association ry.

Yleistä

  • Ajankohta: 27.11.2021 – 19.03.2022
  • Simulaattori: iRacing

Kalenteri:

    • 27.11.2021 Suzuka 4h
    • 11.12.2021 Road Atlanta 4h
    • 22.01.2022 Nordschleife 6h
    • 19.02.2022 Bathurst 6h
    • 19.03.2022 Red Bull Ring 4h

Autot:

Sarja ajetaan GT3 luokan autoilla. Kilpailuissa on käytössä avoimet säädöt. Tiimit voivat vaihtaa autoa kauden aikana yhden kerran. Auton vaihdosta täytyy ilmoittaa järjestäjille viimeistään 2 päivää ennen ensimmäistä osakilpailua uudella autolla.

    • Audi R8 LMS
    • BMW M4 GT3
    • Ferrari 488 GT3 Evo 2020
    • Ford GT3
    • Lamborghini Huracan GT3 EVO
    • McLaren MP4-12C GT3
    • Mercedes AMG GT3
    • Porsche 911 GT3 R

Kilpailupäivän aikataulu

  • 15:50 Kilpailupalvelin aukeaa, harjoittelu alkaa
  • 16:20 Aika-ajot alkavat
  • 17:00 Kilpailu alkaa

Kilpailun kulku

  • Harjoitukset 30 min
  • Aika-ajo 30 min, avoin
  • Kilpailu 4 tai 6 tuntia

Pistesysteemi

Kilpailu

  • 100-90-85-80-75-70-65-60-55-50-47-44-41-38-35-32-29-26-23-20-18-16-14-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0-0-0-0-0-0

Aika-ajo

  • 10-5-3-2-1

Jos kaksi tai useampi tiimiä päätyy tasapisteisiin viiden kilpailun jälkeen, ratkaistaan tiimien keskinäinen järjestys sarjan lopputuloksissa sarjan viimeisen osakilpailun lopputulosten perusteella niin, että paremmin sijoittunut tiimi sijoittuu paremmin myös sarjan lopputuloksissa. Jokainen kilpailu lasketaan mukaan lopullisiin pisteisiin.

Pelin sisäinen ajankohta ja sää

Sessioissa on muuttuva vuorokaudenaika ja dynaaminen rata. Vuorokaudenajan muuttumisnopeus on 1X. Sessioissa on dynaaminen taivas. Sään lähtöarvot arvotaan järjestäjän toimesta eikä niitä ilmoiteta etukäteen.

Simulaation sisäinen päivämäärä ja kilpailupalvelimen alkamisaika ilmoitetaan kilpailukohtaisesti.

Aika-ajon alussa radan kumimäärä on 30%, irtolika puhdistettu. Radan kunto siirtyy aika-ajosta kilpailuun.

Tiimit

Tiimien koko on 2-5 kuljettajaa. Kilpailuissa vähintään kahden kuljettajan täytyy ajaa 45 minuuttia tai enemmän, maksimissaan kilpailuissa voi ajaa kolme kuljettajaa. Säännön rikkomisesta seuraa hylkäys kilpailusta. Ajoaikaan ei lasketa varikolla vietettyä aikaa.

Tiimien nimien täytyy olla asiallisia ja Suomen lakien mukaisia, järjestäjällä on oikeus evätä asiattomalla tiimin nimellä ilmoittautuneen osallistuminen. Tiimin nimi voi olla maksimissaan 25 merkkiä pitkä. Tiimin kuljettajien täytyy olla Suomen kansalaisia.

Osallistumismaksu

Osallistumismaksu sarjaan on 60 euroa per tiimi ja se maksetaan Finnish Sim Racing Association ry:n tilille. Tilitiedot osallistumismaksua varten lähetetään tiimeille ilmoittautumisen jälkeen. Osallistumismaksu tulee olla maksettuna ennen sarjan ensimmäistä kilpailua.

Ilmoittautuminen

Sarjaan ilmoittaudutaan lähettämällä sähköpostilla alla oleva lomake täytettynä osoitteeseen endurance@kars.fi

KARS Simucube Endurance Series ilmoittautuminen

Tiimin nimi ja iRacing-id:

Tiimin kilpailunumero:

Tiimin pääsponsori:

Auto jolla tiimi ajaa sarjassa:

Kuljettajien nimet sekä iRacing-id:t:

Yhteyshenkilön sähköposti:

Otamme vastaan myös tiimien omia logoja lähetysgrafiikoita varten, logon voi lähettää ilmoittautumisen yhteydessä tai myöhemmin erikseen, mutta kuitenkin ennen ilmoittautumisen sulkeutumista. Tiimin kilpailunumeroksi voi ilmoittaa useamman eri vaihtoehdon, jos ensimmäinen vaihtoehto sattuu olemaan jo varattuna.

Järjestäjät vahvistavat ilmoittautumisen saapuneen hyväksytysti perille lähettämällä ilmoittautumisessa mainittuun yhteyshenkilön sähköpostiin muunmuassa maksutiedot osallistumismaksun maksamiseen ja linkin autojen maalauksien lähettämiseen.

Sarjaan otetaan mukaan korkeintaan 50 tiimiä. Ensimmäiset 48 tiimiä valitaan sarjaan ilmoittautumisjärjestyksessä, järjestäjä varaa oikeuden ottaa 2 tiimiä mukaan ”villillä kortilla”.

Ilmoittautuminen sulkeutuu 20.11.2021 kello 23.59 tai sarjan tullessa täyteen. Kuljettajia tai tiimin nimeä ei voi vaihtaa ilmoittautumisen sulkeutumisen jälkeen. Autoa voi vaihtaa vapaasti ilmoittautumisen sulkeutumiseen asti, jonka jälkeen autoa voi vaihtaa kauden aikana vain yhden kerran. Jos sarjassa on tilaa, voidaan ilmoittautuminen avata uudestaan ensimmäisen osakilpailun jälkeen.

Jos tiimi ei ole ilmoittanut viittä kuljettajaa sarjaan, voi kuljettajia lisätä tiimin kokoonpanoon kauden aikana ilmoittamalla lisäyksestä järjestäjille aina vähintään 2 päivää ennen seuraavaa osakilpailua. Lisättävät kuljettajat eivät voi olla ilmoitettuna toisen tiimin kuljettajaksi.

Autojen maalaukset

Tiimeiltä kerätään maalaukset autoihin ilmoittautumisen jälkeen tiimien yhteyshenkilöille sähköpostitse lähetettävän latauslinkin kautta.

Jokaisen auton maalaukseen pakotetaan järjestäjän toimesta sarjan logo sekä sarjan yhteistyökumppaneiden logoja. Autoihin tulevat ”decal layerit” julkaistaan lähempänä kauden alkua, mutta toivomme että järjestäjälle lähetettäviin maaleihin ei sisällytetä ko. decal layeria. Logot lisätään lähetystä varten autoihin järjestäjän toimesta.

Maalaukset ensimmäiseen osakilpailuun täytyy toimittaa viimeistään 20.11.2021 kello 23.59. Maalausten täytyy olla asiallisia sekä Suomen lakien mukaisia.

Lähetys

Kilpailuista tarjotaan suora lähetys suomeksi selostettuna twitch.tv/simracingfi -osoitteessa. Lähetykset kilpailuista alkavat kilpailupäivinä kello 16:00.

Sarjasta keskustelu ja tiedotus

Sarjasta voi käydä vapaata keskustelua KARS.fi:n Discord-palvelimella ”#endurance-keskustelu” -kanavalla. ”#endurance-tiedotus” -kanavalla julkaistaan järjestäjien tiedotukset.

KARS.fi Discord palvelin: https://discord.gg/PYKYaSr

Palkinnot

Sarjan palkintopotti on 1000 euroa. Palkintopotti jaetaan sarjan kolmelle parhaalle tiimille seuraavanlaisesti:

1: 500 euroa

2: 300 euroa

3: 200 euroa

Yhteystiedot

Jos sarjasta ilmenee kysyttävää, ota yhteyttä:

endurance@kars.fi
Discordissa Joni Heikkinen#4929 tai palvaila#1337

Ajosäännöt

Yleisperiaate

Kuljettajan on ajettava autoa harkiten niin, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kuljettajan kanssa. Blokkaaminen on kiellettyä, ja rinnakkain ajaessa tulee jättää aina riittävästi tilaa toiselle kuljettajalle.

Kilpailun lähtö

Kilpailuissa käytetään rullaavaa lähtöä. Turva-auton lähtiessä liikkeelle kilpailijat seuraavat sitä parijonossa varovaisuutta noudattaen. Simulaattori näyttää, kummassa jonossa ja minkä auton perässä kunkin kilpailijan tulee ajaa. Yllättävä kiihdyttely ja jarruttelu sekä tarpeeton mutkittelu on kielletty. Paalupaikalta lähtevän kuljettajan on säilytettävä sama nopeus kuin turva-autolla. Toisena lähtevä kuljettaja ei saa olla miltään osin paalupaikalta lähtevän kuljettajan edellä lähtöhetkellä. Kilpailun lähtö tapahtuu paalupaikalta lähtevän kuljettajan lähtiessä kiihdyttämään, mutta kuitenkin viimeistään vihreällä lipulla. Paalupaikalta lähtevä kuljettaja saa alkaa kiihdyttämään aikaisintaan silloin, kun turva-auto alkaa kaartamaan kohti varikkoa. Ennen lähtöä on säilytettävä tasainen nopeus ja väli edellä ajavaan autoon.

Ratarajat

Ratarajojen tarkkailu ja säännöt ilmoitetaan erikseen kilpailukohtaisesti. Huomatkaa kuitenkin, että aika-ajossa hyväksytään vain kierrokset, joilla ei ole ajettu radan ulkopuolelle (otettu off-trackiä). Liiallisesta oikomisesta ja esimerkiksi shikaanin suoraksi ajamisesta simulaattori antaa automaattisesti slowdown-rangaistuksen, joka pitää aina kärsiä.

Ohitustilanteet

Kuljettaja, joka joutuu ohitustilanteeseen, ei saa estää ohiajavaa kuljettajaa. Estämisellä tarkoitetaan liikettä, jossa kuljettaja vaihtaa ajolinjaansa siten, että toisen auton on hidastettava vauhtiaan kolarin välttääkseen tai muuten tehtävä kohtuuttomia väistötoimia. Ohittava kuljettaja ei saa ohituksen loppuvaiheessa leikata ohitettavan eteen niin, että tämän ajo estyy tai syntyy vaaratilanne.

Ajettaessa suoralta rinnakkain kaarteeseen tulee molempien kuljettajien mahtua ajamaan rinnakkain myös kaarteen läpi. Kuljettaja voi valita vapaasti ajolinjansa vain silloin, kun ajoneuvot eivät ole miltään osin rinnakkain.

Kuljettaja saa käyttää suoralla koko radan leveyttä puolustaakseen asemaansa, kuitenkin niin että ajolinjan vaihto rajoittuu vain yhteen liikkeeseen, ja silloin kun ajoneuvot eivät ole miltään osin rinnakkain toistensa kanssa. Ajolinjalle palatessaan kuljettajan on jätettävä vähintään auton levyinen tila ajolinjalle lähestyttäessä mutkaa tai jarrutuspaikkaa.

Ohitustilanteessa, jossa ohitusta yrittävä kuljettaja hyötyy selvästi radan ulkopuolella käymisestä, tulee kuljettajan lopettaa ohitusyritys. Tuomaristo voi käskeä ohittanutta kuljettajaa päästämään ohitetun kuljettajan takaisin edelleen, jos hän hyötyi selvästi radan ulkopuolella käymisestä.

Kierroksella ohittaminen

Kuljettajan, joka tulee kierroksella ohitetuksi, tulee antaa tietä kierroksella ohittavalle kuljettajalle siten, ettei kierroksella ohittava kuljettaja menetä kohtuuttoman paljon aikaa. Ohituksen tulee kuitenkin tapahtua ennen kaikkea turvallisesti. Kierroksella ohittavan tulee käyttää malttia ja tarvittaessa viivästyttää ohitusta, kunnes sen voi suorittaa turvallisesti.

Kuljettajaa, joka tarpeettomasti estelee kierroksella ohittavan kuljettajan ohitusyrityksiä, voidaan tarvittaessa rangaista. Kierroksella ohitettava kuljettaja ei missään nimessä saa hidastaa yllättäen vauhtiaan ajolinjalla, jos ohittava kuljettaja on välittömästi hänen perässään.

Radalle paluu ja pysähtyminen kilpailun aikana radalla

Jos kuljettaja syystä tai toisesta ajautuu radalta ulos tai pysähtyy radalle kilpailun aikana, hän on väistämisvelvollinen rataa pitkin ajaville kuljettajille. Kilpailijan on tarkkailtava ympäristöään ja liityttävä takaisin ajolinjalle siten, ettei se ei aiheuta vaaraa muille kuljettajille.

Jos kilpailijan auto on vaurioitunut niin pahasti, ettei sillä pysty ajamaan turvallisesti, kilpailijan on pysäytettävä auto turvalliseen paikkaan ja pyydettävä tuomaristolta lupaa hinata auto varikolle.

Radalta poistuminen

Aika-ajossa ja kilpailussa radalta voi poistua ilman erillistä lupaa vain ajamalla auto varikolle omaan varikkoruutuun. Jos kilpailijan auto on vaurioitunut niin pahasti, ettei sillä pysty ajamaan turvallisesti, kilpailijan on pysäytettävä auto turvalliseen paikkaan ja pyydettävä tuomaristolta lupaa hinata auto varikolle.

Kilpailun jälkeen

Kilpailun jälkeen kuljettajien täytyy ajaa auto varikolle omaan varikkoruutuun jäähdyttelykierroksen jälkeen. Säännön rikkomisesta seuraa rangaistus. Kolaroinnista tai muusta asiattomasta käytöksestä kilpailun jälkeen rangaistaan.

Turva-auto

Kilpailuissa on käytössä turva-auto. Turva-auto otetaan radalla tuomariston päätöksestä tarvittaessa.

Protestikäytäntö

Kilpailuissa on käytössä tuomarit jotka tarkkailevat kilpailua livenä mutta puuttuvat ilman protestia vain erittäin selkeisiin rikkeisiin eivätkä voi luvata että jokainen tilanne huomioidaan. Myös selkeitä rikkeitä voi siis jäädä huomioimatta ilman protestia, kaikki protestoidut tilanteet tutkitaan. Tiimit voivat tehdä tuomaristolle protestin täyttämällä protestilomakkeen, jos havaitsevat muiden tiimien syyllistyneen sääntörikkeisiin. Protestista tulisi ilmetä, mitä tiimejä tilanne koskee ja millä kierroksella ja missä kohdassa rataa se tapahtui. Tuomaristo tutkii tilanteen ja jakaa tarvittaessa rangaistuksia. Protestilomake julkaistaan kilpailukohtaisesti.

Seuraamukset ajotaparikkeistä

Tuomaristo voi määrätä sääntöjen vastaisesta ajosta seuraamuksia kilpailun aikana tai sen jälkeen. Seuraamuksia ovat:

Varoitus: Varoitus on voimassa koko kilpailutapahtuman ajan. Toisesta varoituksesta seuraa automaattisesti rangaistus. Voimassa oleva varoitus johtaa seuraavan rangaistuksen koventamiseen.

Läpiajorangaistus: Varikon läpiajorangaistus, joka täytyy suorittaa 3 seuraavan kierroksen aikana. Läpiajorangaistusta ei voi suorittaa varikkopysähdyksen yhteydessä.

Aikarangaistus: Aikasakko, joka lisätään tiimin loppuaikaan.

Pisterangaistus: Tiimin tuloksista vähennetään pistemäärä.

Aika-ajokielto: Tiimi ei voi osallistua seuraavan osakilpailun aika-ajoon.

DQ: Äärimmäisissä tapauksissa tuomaristo voi hylätä tiimin kilpailusta tai koko sarjasta.

Toiminta poikkeustilanteissa

Laajamittaisten teknisten ongelmien sattuessa tuomaristo päättää jatkotoimenpiteistä. Kilpailua pyritään ensisijaisesti jatkamaan siitä tilanteesta, missä oltiin ennen ongelmien ilmaantumista. Tarvittaessa kilpailu voidaan aloittaa alusta uudella aika-ajolla tai julistaa päättyneeksi ennen täyttä aikaa.