Kilpailun järjestää

Yhteistyössä KARS.fi sekä Finnish Sim Racing Association ry.

Yleistä

  • Ajankohta: 11.10.2020 kello 17.50 – 22:00
  • Simulaattori: iRacing
  • Neljä kilpailua. Jokaisesta kilpailusta jaetaan pisteitä, eniten pisteitä kerännyt kuljettaja kruunataan vuoden moniottelijaksi.

Kilpailujen autot ja radat:

    • Ovaali: NASCAR Truck Chevrolet Silverado – 2008 / Charlotte Motor Speedway – Oval – 2018
    • Rallicross: VW Beetle / Daytona International Speedway – 2008 – Rallycross Long
    • Maarata: Dirt Street Stock / USA International Speedway – Dirt
    • Rata: Dallara F3 / Brands Hatch Circuit – Grand Prix

Säädöt

Kilpailuissa käytetään iRacigin omia fixed-säätöjä.

    • Ovaali: <charlotte_2018_oval.sto>
    • Rallicross: <daytona_rallycross_long.sto>
    • Maarata: <lakeland_dirt.sto>
    • Rata: <high_downforce.sto>

Kilpailupäivän aikataulu

  • 17:50 ovaalikilpailun sessio starttaa.
  • 18:55 rallicross-kilpailun sessio starttaa.
  • 20:00 maaratakilpailun sessio starttaa.
  • 21:00 ratakilpailun sessio starttaa.

Kilpailusysteemi

Ovaali:

  • Harjoitukset 20 min.
  • Aika-ajo 5 min. Lone, max. 2 kierrosta.
  • Kilpailu 40 kierrosta, max. 35 min.

Rallicross ja maarata:

  • Harjoitukset 10 min.
  • Aika-ajo 5 min. Lone, max. 3 kierrosta.
  • Alkuerät 5 kierrosta, kuskit jaettu kolmeen alkuerään. Kaksi parasta joka erästä finaaliin.
  • Keräilyerät 5 kierrosta, kuskit jaettu kahteen keräilyerään. Voittaja kummastakin erästä finaaliin.
  • Lämmittely finaalin kuskeille 3 min.
  • Finaali 8 kierrosta.
  • Jokaisessa rallicross-erässä täytyy ajaa jokeri yhden kerran.

Rata:

  • Harjoitukset 15 min.
  • Aika-ajo 10 min. Lone, max. 3 kierrosta.
  • Kilpailu 25 kierrosta, max. 35 min.

Pistesysteemi

Ovaali ja Rata:

  • 30-27-25-23-21-19-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0-0-0-0-0-0

Rallicross ja maarata:

  • Finaali: 30-27-25-23-21-19-17-15
  • Keräilyerä: 0-13-10-8-6-4-2-0-0-0

Jos kaksi tai useampi kuljettaja päätyy tasapisteisiin neljän kilpailun jälkeen, sijoituksen kokonaistilanteessa ratkaisee viimeisen kilpailun sijoitus.

Pelin sisäinen ajankohta/sää

Ovaali ja maarata

Sessioissa on muuttuva vuorokaudenaika ja dynaaminen rata. Vuorokaudenajan muuttumisnopeus on 1X.

Simulaation sisäinen päivämäärä kilpailussa on 15.5.2020. Kilpailupalvelimen alkamisaika on iRacingin night-esiasetus.

Sessioihin asetettu sään lähtöarvo on partly cloudy, temperature 78°F, wind N 2MPH, RH 55%. Huomatkaa, että muuttuvasta vuorokaudenajasta johtuen todellinen sää sessiossa on hieman erilainen ja muuttuu kilpailun aikana.

Aika-ajon alussa radan kumimäärä on 30%, irtolika puhdistettu. Radan kunto siirtyy aika-ajosta kilpailuun.

Rallicross ja rata

Sessioissa on muuttuva vuorokaudenaika ja dynaaminen rata. Vuorokaudenajan muuttumisnopeus on 1X.

Simulaation sisäinen päivämäärä kilpailussa on 15.5.2020. Kilpailupalvelimen alkamisaika on iRacingin afternoon-esiasetus.

Sessioihin asetettu sään lähtöarvo on partly cloudy, temperature 78°F, wind N 2MPH, RH 55%. Huomatkaa, että muuttuvasta vuorokaudenajasta johtuen todellinen sää sessiossa on hieman erilainen ja muuttuu kilpailun aikana.

Aika-ajon alussa radan kumimäärä on 30%, irtolika puhdistettu. Radan kunto siirtyy aika-ajosta kilpailuun.

Tiimit

Tiimien nimien täytyy olla asiallisia ja Suomen lakien mukaisia, järjestäjällä on oikeus evätä asiattomalla tiimin nimellä ilmoittautuneen kuljettajan tiimin nimen lähetyksessä näkyminen.

Ilmoittautuminen

Kilpailuun ilmoittaudutaan ilmoittautumislomakkeen kautta. Kilpailuun otetaan mukaan 26 kuljettajaa. Jos ilmoittautuneita on enemmän kuin 26, valitaan kuljettajat kilpailuun lähtökohtaisesti yhteenlasketun iRatingin mukaan siten, että isoimman ratingin omaavat kuljettajat pääsevät kilpailuun. Järjestäjä varaa oikeuden ottaa mukaan kuljettajia myös muilla perustein.

Tulevina vuosina kilpailuun saa suoran paikan edellisen vuoden 10 parasta, loput paikat jaetaan karsintakilpailun perusteella.

Ilmoittautumisen takaraja on 27.9.2020 kello 23.59.

Autojen maalaukset

Otteluun valituilta kuljettajilta kerätään maalaukset autoihin KARS.fi discord-palvelimen ”moniottelu-tiedotus” -kanavalla julkaistavan latauslinkin kautta.

Jokaisen auton maalaukseen pakotetaan järjestäjän toimesta sarjan logo sekä kilpailun mahdollistavan sponsorin logo. Autoihin tulevat ”decal layerit” voi ladata täältä, mutta toivomme että järjestäjälle lähetettäviin maaleihin ei sisällytetä kaikille pakollisia logoja. Logot lisätään lähetystä varten autoihin järjestäjän toimesta.

Maalausten täytyy olla asiallisia sekä Suomen lakien mukaiset.

Lähetys

Kilpailusta tarjotaan suora lähetys suomeksi selostettuna twitch.tv/simracingfi -osoitteessa.

Kilpailusta keskustelu ja tiedotus

Kilpailusta voi käydä vapaata keskustelua KARS.fi:n discord palvelimella ”Moniottelu-2020” -kanavalla. ”Moniottelu-tiedotus” kanavalla julkaistaan järjestäjien tiedotukset.

KARS.fi discord palvelin: https://discord.gg/PYKYaSr

Palkinnot

Kilpailun kolme parasta palkitaan rahapalkinnoilla:

1: 120 euroa

2: 50 euroa

3: 30 euroa

Kilpailun 10 parasta saavat suoraan paikan seuraavan vuoden Moniotteluun.

Yhteystiedot

Jos kilpailusta ilmenee kysyttävää, ota yhteyttä:

joni.heikkinen@kars.fi

Ajosäännöt

Yleisperiaate

Kuljettajan on ajettava autoa harkiten niin, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kuljettajan kanssa. Blokkaaminen on kiellettyä, ja rinnakkain ajaessa tulee jättää aina riittävästi tilaa toiselle kuljettajalle.

Kilpailun lähtö

Ovaali ja maarata

Kilpailussa käytetään rullaavaa lähtöä. Turva-auton lähtiessä liikkeelle kilpailijat seuraavat sitä parijonossa varovaisuutta noudattaen. Simulaattori näyttää, kummassa jonossa ja minkä auton perässä kunkin kilpailijan tulee ajaa. Yllättävä kiihdyttely ja jarruttelu sekä tarpeeton mutkittelu on kielletty. Paalupaikalta lähtevän kuljettajan on säilytettävä sama nopeus kuin turva-autolla. Toisena lähtevä kuljettaja ei saa olla miltään osin paalupaikalta lähtevän kuljettajan edellä lähtöhetkellä. Kilpailun lähtö tapahtuu paalupaikalta lähtevän kuljettajan lähtiessä kiihdyttämään, mutta kuitenkin viimeistään vihreällä lipulla. Paalupaikalta lähtevä kuljettaja saa alkaa kiihdyttämään aikaisintaan silloin, kun turva-auto alkaa kaartamaan kohti varikkoa. Ennen lähtöä on säilytettävä tasainen nopeus ja väli edellä ajavaan autoon.

Rallicross ja rata

Kilpailussa käytetään seisovaa lähtöä. Ennen lähtöä kilpailijat siirtävät autonsa radalle lähtöryhmitykseen simulaattorin antaman ajan puitteissa. Ajan loputtua ruutuun ilmestyy lähtövalot, ja lähtö tapahtuu vihreän valon syttyessä. Varaslähdöstä saa automaattisen rangaistuksen. Selkeästi tahallisesta varaslähdöstä tai varaslähdön jälkitilanteesta voi tuomaristo antaa myös erillisen rangaistuksen.

Ratarajat

Ratarajojen käyttöä ei erityisesti valvota. Huomatkaa kuitenkin, että aika-ajossa hyväksytään vain kierrokset, joilla ei ole ajettu radan ulkopuolelle (otettu off-trackiä). Liiallisesta oikomisesta ja esimerkiksi shikaanin suoraksi ajamisesta simulaattori antaa automaattisesti slowdown-rangaistuksen, joka pitää aina kärsiä.

Ohitustilanteet

Kuljettaja, joka joutuu ohitustilanteeseen, ei saa estää ohiajavaa kuljettajaa. Estämisellä tarkoitetaan liikettä, jossa kuljettaja vaihtaa ajolinjaansa siten, että toisen auton on hidastettava vauhtiaan kolarin välttääkseen tai muuten tehtävä kohtuuttomia väistötoimia. Ohittava kuljettaja ei saa ohituksen loppuvaiheessa leikata ohitettavan eteen niin, että tämän ajo estyy tai syntyy vaaratilanne.

Ajettaessa suoralta rinnakkain kaarteeseen tulee molempien kuljettajien mahtua ajamaan rinnakkain myös kaarteen läpi. Kuljettaja voi valita vapaasti ajolinjansa vain silloin, kun ajoneuvot eivät ole miltään osin rinnakkain.

Kuljettaja saa käyttää suoralla koko radan leveyttä puolustaakseen asemaansa, kuitenkin niin että ajolinjan vaihto rajoittuu vain yhteen liikkeeseen, ja silloin kun ajoneuvot eivät ole miltään osin rinnakkain toistensa kanssa. Ajolinjalle palatessaan kuljettajan on jätettävä vähintään auton levyinen tila ajolinjalle lähestyttäessä mutkaa tai jarrutuspaikkaa.

Ohitustilanteessa, jossa ohitusta yrittävä kuljettaja hyötyy selvästi radan ulkopuolella käymisestä, tulee kuljettajan lopettaa ohitusyritys. Tuomaristo voi käskeä ohittanutta kuljettajaa päästämään ohitetun kuljettajan takaisin edelleen, jos hän hyötyi selvästi radan ulkopuolella käymisestä.

Kierroksella ohittaminen

Kuljettajan, joka tulee kierroksella ohitetuksi, tulee antaa tietä kierroksella ohittavalle kuljettajalle siten, ettei kierroksella ohittava kuljettaja menetä kohtuuttoman paljon aikaa. Ohituksen tulee kuitenkin tapahtua ennen kaikkea turvallisesti. Kierroksella ohittavan tulee käyttää malttia ja tarvittaessa viivästyttää ohitusta, kunnes sen voi suorittaa turvallisesti.

Kuljettajaa, joka tarpeettomasti estelee kierroksella ohittavan kuljettajan ohitusyrityksiä, voidaan tarvittaessa rangaista. Kierroksella ohitettava kuljettaja ei missään nimessä saa hidastaa yllättäen vauhtiaan ajolinjalla, jos ohittava kuljettaja on välittömästi hänen perässään.

Radalle paluu ja pysähtyminen kilpailun aikana radalla

Jos kuljettaja syystä tai toisesta ajautuu radalta ulos tai pysähtyy radalle kilpailun aikana, hän on väistämisvelvollinen rataa pitkin ajaville kuljettajille. Kilpailijan on tarkkailtava ympäristöään ja liityttävä takaisin ajolinjalle siten, ettei se ei aiheuta vaaraa muille kuljettajille.

Jos kilpailijan auto on vaurioitunut niin pahasti, ettei sillä pysty ajamaan turvallisesti, kilpailijan on pysäytettävä auto turvalliseen paikkaan ja hinattava auto varikolle esc-näppäimellä.

Keltaiset liput

Automaattiset keltaiset liput on käytössä ovaalikilpailussa. Maarata-kilpailussa ei ole käytössä keltaisia lippuja. Keltaisten lippuen tullessa täytyy kuljettajien seurata ruudulle tulevia spotterin ohjeita.

Protestikäytäntö

Kilpailussa on käytössä tuomarit, jotka tarkkailevat kilpailua livenä. Kilpailijat voivat tehdä tarvittaessa tuomaristolle suullisen protestin, jos havaitsevat muiden kilpailijoiden syyllistyneen sääntörikkeisiin. Protestista tulisi ilmetä, keitä kilpailijoita tilanne koskee ja millä kierroksella ja missä kohdassa rataa se tapahtui. Tuomaristo tutkii tilanteen ja jakaa tarvittaessa rangaistuksia.

Seuraamukset ajotaparikkeistä

Tuomaristo voi määrätä sääntöjen vastaisesta ajosta seuraamuksia kilpailun aikana tai sen jälkeen. Seuraamuksia ovat:

Varoitus: Varoitus on voimassa koko kilpailutapahtuman ajan. Toisesta varoituksesta seuraa automaattisesti rangaistus. Voimassa oleva varoitus johtaa seuraavan rangaistuksen koventamiseen.

Pisterangaistus: Kilpailijan tuloksista vähennetään pistemäärä.

Aikarangaistus: Aikasakko, joka lisätään kilpailijan loppuaikaan.

End of longest line (vain ovaali): Kilpailija määrätään lähtemään uusintalähdössä pisimmän jonon viimeisenä. Spotterin ruudulla olevia ohjeita tulee seurata.

DQ: Äärimmäisissä tapauksissa tuomaristo voi hylätä kuljettajan kilpailusta.

Toiminta poikkeustilanteissa

Laajamittaisten teknisten ongelmien sattuessa tuomaristo päättää jatkotoimenpiteistä. Kilpailua pyritään ensisijaisesti jatkamaan siitä tilanteesta, missä oltiin ennen ongelmien ilmaantumista. Tarvittaessa kilpailu voidaan aloittaa alusta uudella aika-ajolla tai julistaa päättyneeksi ennen täyttä aikaa.