Kilpailun järjestää
Yhteistyössä KARS.fi sekä Finnish Sim Racing Association ry.
Yleistä
- Ajankohta: 19.3.2023 kello 14.00 – 18.20
- Simulaattori: iRacing
- Neljä kilpailua. Jokaisesta kilpailusta jaetaan pisteitä, eniten pisteitä kerännyt kuljettaja kruunataan moniottelun voittajaksi.
Kilpailujen autot ja radat:
-
- Ovaali: Next Gen autot – NASCAR Cup Series Next Gen Chevrolet Camaro ZL1/NASCAR Cup Series Next Gen Ford Mustang/NASCAR Cup Series Next Gen Toyota Camry
Rallicross: Lucas Oil Off Road Pro 2 Lite Truck
Maarata: Dirt Sprint Car – 360
Rata: Porsche 911 GT3 Cup (992)
- Ovaali: Dover Motor Speedway
Rallicross: Crandon International Raceway – Full
Maarata: Lanier National Speedway – Dirt
Rata: Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari – Grand Prix
- Ovaali: Next Gen autot – NASCAR Cup Series Next Gen Chevrolet Camaro ZL1/NASCAR Cup Series Next Gen Ford Mustang/NASCAR Cup Series Next Gen Toyota Camry
Säädöt
Kilpailuissa käytetään iRacingin omia fixed-säätöjä.
-
- Ovaali: dover.sto
Rallicross: crandon.sto
Maarata: lanier_dirt.sto
Rata: imola.sto
- Ovaali: dover.sto
Kilpailupäivän aikataulu
- 13.30 kuljettajakokous
- 14:00 ovaalikilpailun sessio starttaa.
- 15:08 rallicross-kilpailun sessio starttaa.
- 16:15 maaratakilpailun sessio starttaa.
- 17:15 ratakilpailun sessio starttaa.
Kilpailusysteemi
Ovaali:
- Harjoitukset 20 min.
- Aika-ajo 5 min. Lone, max. 2 kierrosta.
- Kilpailu 35 min.
Rallicross
- Harjoitukset 10 min.
- Aika-ajo 5 min. Lone, max. 2 kierrosta.
- Alkuerät 3 kierrosta, kuskit jaettu kolmeen alkuerään. Kaksi parasta joka erästä finaaliin.
- Keräilyerät 4 kierrosta, kuskit jaettu kahteen keräilyerään. Voittaja kummastakin erästä finaaliin.
- Lämmittely finaalin kuskeille 3 min.
- Finaali 5 kierrosta.
Maarata
- Harjoitukset 10 min.
- Aika-ajo 5 min. Lone, max. 2 kierrosta.
- Alkuerät 10 kierrosta, kuskit jaettu kolmeen alkuerään. Kaksi parasta joka erästä finaaliin.
- Keräilyerät 12 kierrosta, kuskit jaettu kahteen keräilyerään. Voittaja kummastakin erästä finaaliin.
- Lämmittely finaalin kuskeille 3 min.
- Finaali 15 kierrosta.
Rata:
- Harjoitukset 15 min.
- Aika-ajo 10 min. Lone, max. 3 kierrosta.
- Kilpailu 35 min.
Vapaat harjoitukset
Kaikille otteluun osallistuville kuljettajille järjestetään vapaita harjoituksia kilpailuviikolla seuraavalla aikataululla.
Maanantai – perjantai
Ovaali 18.00-19.00
Rallicross 19.00-20.00
Maarata 20.00-21.00
Rata 21.00-22.00
Lauantai
Täydellinen kenraaliharjoitus sunnuntain kilpailuohjelmalla ja aikataululla.
- 14:00 ovaalikilpailun sessio starttaa.
- 15:10 rallicross-kilpailun sessio starttaa.
- 16:15 maaratakilpailun sessio starttaa.
- 17:15 ratakilpailun sessio starttaa.
Salasana harjoituksiin on: keilahalli
Pistesysteemi
Ovaali ja Rata:
- 30-27-25-23-21-19-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0-0-0-0-0-0
Rallicross ja maarata:
- Finaali: 30-27-25-23-21-19-17-15
- Keräilyerä: 0-13-10-8-6-4-2-0-0-0
Jos kaksi tai useampi kuljettaja päätyy tasapisteisiin neljän kilpailun jälkeen, sijoituksen kokonaistilanteessa ratkaisee viimeisen kilpailun sijoitus.
Pelin sisäinen ajankohta/sää
Kaikki kilpailut
Sessioissa on muuttuva vuorokaudenaika ja dynaaminen rata. Vuorokaudenajan muuttumisnopeus on 1X.
Simulaation sisäinen ajankohta on sessioiden startatessa 15.5.2023 kello 14.00
Sessioihin asetettu sään lähtöarvo on partly cloudy, temperature 27°C, wind S 5KPH, RH 50%. Huomatkaa, että muuttuvasta vuorokaudenajasta johtuen todellinen sää sessiossa on hieman erilainen ja muuttuu kilpailun aikana.
Aika-ajon alussa radan kumimäärä on 30%, irtolika puhdistettu. Radan kunto siirtyy aika-ajosta kilpailuun.
Tiimit
Tiimien nimien täytyy olla asiallisia ja Suomen lakien mukaisia, järjestäjällä on oikeus evätä asiattomalla tiimin nimellä ilmoittautuneen kuljettajan tiimin nimen lähetyksessä näkyminen. Tiimin nimi voi olla maksimissaan 25 merkkiä pitkä.
Ilmoittautuminen
Kilpailuun ilmoittaudutaan ilmoittautumislomakkeen kautta. Kilpailuun otetaan mukaan 26 kuljettajaa. Jos ilmoittautuneita on enemmän kuin 26, valitaan kuljettajat kilpailuun lähtökohtaisesti yhteenlasketun iRatingin mukaan siten, että isoimman ratingin omaavat kuljettajat pääsevät kilpailuun. Järjestäjä varaa oikeuden ottaa mukaan kuljettajia myös muilla perustein. Edellisen moniottelun 10 parasta saavat paikan kilpailuun automaattisesti.
Ilmoittautumisen takaraja on 3.3.2023 kello 23.59.
Autojen maalaukset
Otteluun valituilta kuljettajilta kerätään maalaukset autoihin sähköpostilla lähetettävän latauslinkin kautta.
Jokaisen auton maalaukseen pakotetaan järjestäjän toimesta sarjan logo sekä kilpailun mahdollistavan yhteistyökumppanin logo. Autoihin tulevat ”decal layerit” ja ohjeet niiden käyttämiseen lähetetään otteluun valituille kuljettajille sähköpostilla.
Maalausten täytyy olla asiallisia sekä Suomen lakien mukaisia.
Kuljettajakokous
Kilpailupäivänä kello 13.30 järjestetään kaikille kuljettajille pakollinen kuljettajakokous. Kuljettajakokous pidetään KARS.fi discord palvelimella ”kuljettajakokous” -kanavalla. Kuljettajakokouksessa käydään läpi kilpailuun liittyviä asioita ja annetaan kuljettajille mahdollisuus esittää järjestäjille kysymyksiä.
Kasvokuvat
Otteluun valituilta kuljettajilta kerätään kasvokuvat kilpailun lähetyksen grafiikoita, sosiaalista mediaa ja nettisivuja varten sähköpostilla lähetettävän latauslinkin kautta. Kasvokuvan lähettäminen on pakollista jokaiselle kuljettajalle.
Kamerat lähetykseen
Otteluun valittujen kuljettajien täytyy tarjota järjestäjälle kuvayhteys kuljettajaan koko ottelun ajan esimerkiksi web-kameralla tai puhelimen kameralla. Kuljettajien tarjoamaa kuvaa käytetään kilpailun lähetyksessä. Ohjeet kameroiden käyttämiseen lähetetään kuljettajille sähköpostilla ennen kilpailun alkua.
Lähetys
Kilpailusta tarjotaan suora lähetys suomeksi selostettuna twitch.tv/simracingfi -osoitteessa 19.3. kello 14.00 alkaen.
Kilpailusta keskustelu ja tiedotus
Kilpailusta voi käydä vapaata keskustelua KARS.fi:n discord palvelimella ”Moniottelu-II” -kanavalla. ”Moniottelu-tiedotus” kanavalla julkaistaan järjestäjien tiedotukset.
KARS.fi discord palvelin: https://discord.gg/PYKYaSr
Palkinnot
Kilpailun voittaja palkitaan 250 euron rahapalkinnolla.
Kaikkien ottelun läpi suorittaneiden kuljettajien kesken arvotaan Akaan Keilahallin 50 euron arvoinen lahjakortti.
Kilpailun 10 parasta saavat suoraan paikan seuraavaan Moniotteluun.
Yhteystiedot
Jos kilpailusta ilmenee kysyttävää, ota yhteyttä:
joni.heikkinen@kars.fi
Discordissa Joni Heikkinen#4929
Ajosäännöt
Yleisperiaate
Kuljettajan on ajettava autoa harkiten niin, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kuljettajan kanssa. Blokkaaminen on kiellettyä, ja rinnakkain ajaessa tulee jättää aina riittävästi tilaa toiselle kuljettajalle.
Kilpailukohtaisia sääntöjä
Ovaali:
– Automaattiset keltaiset liput käytössä.
– Järjestäjällä on oikeus vähentää keltaisten lippujen alla ajettavia kierroksia jos aikataulu tätä vaatii.
– Lucky Dog -sääntö käytössä.
– Wave Arounds -sääntö käytössä.
– Green / White / Checkered -sääntö ei ole käytössä.
– Start Zone -sääntö ei ole käytössä.
– Kilpailussa käytössä olevia rengasmääriä ei ole rajoitettu.
Rallicross:
– Rata lanataan aika-ajoon(30%) jonka jälkeen rataa ei lanata enää uudestaan.
– Järjestäjällä on oikeus lyhentää tai skipata ennen finaalia oleva lämmittelysessio jos aikataulu tätä vaatii.
Maarata:
– Automaattiset keltaiset liput käytössä.
– Järjestäjällä on oikeus vähentää keltaisten lippujen alla ajettavia kierroksia jos aikataulu tätä vaatii.
– Lucky Dog -sääntö ei käytössä.
– Green / White / Checkered -sääntö ei ole käytössä.
– Keltaisten alla ajettuja kierroksia ei lasketa mukaan kilpailun kierrosmäärään.
– Rata lanataan aika-ajoon(30%) jonka jälkeen rataa ei lanata enää uudestaan.
– Järjestäjällä on oikeus lyhentää tai skipata ennen finaalia oleva lämmittelysessio jos aikataulu tätä vaatii.
Rata:
– Mutkien 11-12, Variante Alta, apexissa täytyy pitää koko ajan ylhäältä päin katsottuna vähintään 1 rengas asvaltilla. On siis kiellettyä leikata niin paljon että yksikään rengas ei ole ylhäältä päin katsottuna asvaltilla.
Kilpailun lähtö
Ovaali ja maarata
Kilpailussa käytetään rullaavaa lähtöä. Turva-auton lähtiessä liikkeelle kilpailijat seuraavat sitä parijonossa varovaisuutta noudattaen. Simulaattori näyttää, kummassa jonossa ja minkä auton perässä kunkin kilpailijan tulee ajaa. Yllättävä kiihdyttely ja jarruttelu sekä tarpeeton mutkittelu on kielletty. Paalupaikalta lähtevän kuljettajan on säilytettävä sama nopeus kuin turva-autolla. Toisena lähtevä kuljettaja ei saa olla miltään osin paalupaikalta lähtevän kuljettajan edellä lähtöhetkellä. Kilpailun lähtö tapahtuu paalupaikalta lähtevän kuljettajan lähtiessä kiihdyttämään, mutta kuitenkin viimeistään vihreällä lipulla. Paalupaikalta lähtevä kuljettaja saa alkaa kiihdyttämään aikaisintaan silloin, kun turva-auto alkaa kaartamaan kohti varikkoa. Ennen lähtöä on säilytettävä tasainen nopeus ja väli edellä ajavaan autoon.
Rallicross ja rata
Kilpailussa käytetään seisovaa lähtöä. Ennen lähtöä kilpailijat siirtävät autonsa radalle lähtöryhmitykseen simulaattorin antaman ajan puitteissa. Ajan loputtua ruutuun ilmestyy lähtövalot, ja lähtö tapahtuu vihreän valon syttyessä. Varaslähdöstä saa automaattisen rangaistuksen. Selkeästi tahallisesta varaslähdöstä tai varaslähdön jälkitilanteesta voi tuomaristo antaa myös erillisen rangaistuksen.
Ratarajat
Ratarajojen käyttöä ei erityisesti valvota, ellei kilpailukohtaisissa säännöissä toisin mainita. Huomatkaa kuitenkin, että aika-ajossa hyväksytään vain kierrokset, joilla ei ole ajettu radan ulkopuolelle (otettu off-trackiä). Liiallisesta oikomisesta ja esimerkiksi shikaanin suoraksi ajamisesta simulaattori antaa automaattisesti slowdown-rangaistuksen, joka pitää aina kärsiä.
Ohitustilanteet
Kuljettaja, joka joutuu ohitustilanteeseen, ei saa estää ohiajavaa kuljettajaa. Estämisellä tarkoitetaan liikettä, jossa kuljettaja vaihtaa ajolinjaansa siten, että toisen auton on hidastettava vauhtiaan kolarin välttääkseen tai muuten tehtävä kohtuuttomia väistötoimia. Ohittava kuljettaja ei saa ohituksen loppuvaiheessa leikata ohitettavan eteen niin, että tämän ajo estyy tai syntyy vaaratilanne.
Ajettaessa suoralta rinnakkain kaarteeseen tulee molempien kuljettajien mahtua ajamaan rinnakkain myös kaarteen läpi. Kuljettaja voi valita vapaasti ajolinjansa vain silloin, kun ajoneuvot eivät ole miltään osin rinnakkain.
Kuljettaja saa käyttää suoralla koko radan leveyttä puolustaakseen asemaansa, kuitenkin niin että ajolinjan vaihto rajoittuu vain yhteen liikkeeseen, ja silloin kun ajoneuvot eivät ole miltään osin rinnakkain toistensa kanssa. Ajolinjalle palatessaan kuljettajan on jätettävä vähintään auton levyinen tila ajolinjalle lähestyttäessä mutkaa tai jarrutuspaikkaa.
Ohitustilanteessa, jossa ohitusta yrittävä kuljettaja hyötyy selvästi radan ulkopuolella käymisestä, tulee kuljettajan lopettaa ohitusyritys. Tuomaristo voi käskeä ohittanutta kuljettajaa päästämään ohitetun kuljettajan takaisin edelleen, jos hän hyötyi selvästi radan ulkopuolella käymisestä.
Kierroksella ohittaminen
Kuljettajan, joka tulee kierroksella ohitetuksi, tulee antaa tietä kierroksella ohittavalle kuljettajalle siten, ettei kierroksella ohittava kuljettaja menetä kohtuuttoman paljon aikaa. Ohituksen tulee kuitenkin tapahtua ennen kaikkea turvallisesti. Kierroksella ohittavan tulee käyttää malttia ja tarvittaessa viivästyttää ohitusta, kunnes sen voi suorittaa turvallisesti.
Kuljettajaa, joka tarpeettomasti estelee kierroksella ohittavan kuljettajan ohitusyrityksiä, voidaan tarvittaessa rangaista. Kierroksella ohitettava kuljettaja ei missään nimessä saa hidastaa yllättäen vauhtiaan ajolinjalla, jos ohittava kuljettaja on välittömästi hänen perässään.
Radalle paluu ja pysähtyminen kilpailun aikana radalla
Jos kuljettaja syystä tai toisesta ajautuu radalta ulos tai pysähtyy radalle kilpailun aikana, hän on väistämisvelvollinen rataa pitkin ajaville kuljettajille. Kilpailijan on tarkkailtava ympäristöään ja liityttävä takaisin ajolinjalle siten, ettei se ei aiheuta vaaraa muille kuljettajille.
Jos kilpailijan auto on vaurioitunut niin pahasti, ettei sillä pysty ajamaan turvallisesti, kilpailijan on pysäytettävä auto turvalliseen paikkaan ja hinattava auto varikolle esc-näppäimellä.
Keltaiset liput
Automaattiset keltaiset liput on käytössä ovaalikilpailussa ja maaratakilpailussa. Keltaisten lippuen tullessa täytyy kuljettajien seurata ruudulle tulevia spotterin ohjeita.
Protestikäytäntö
Kilpailussa on käytössä tuomarit, jotka tarkkailevat kilpailua livenä. Kilpailijat tai kilpailijoiden taustajoukot voivat tehdä tarvittaessa tuomaristolle protestin täyttämällä protestilomakkeen, jos havaitsevat muiden kilpailijoiden syyllistyneen sääntörikkeisiin. Protestista tulisi ilmetä, keitä kilpailijoita tilanne koskee ja millä kierroksella ja missä kohdassa rataa se tapahtui. Tuomaristo tutkii tilanteen ja jakaa tarvittaessa rangaistuksia. Protestilomake jaetaan kuljettajille ennen ottelua sähköpostilla.
Seuraamukset ajotaparikkeistä
Tuomaristo voi määrätä sääntöjen vastaisesta ajosta seuraamuksia kilpailun aikana tai sen jälkeen. Seuraamuksia ovat:
Varoitus: Varoitus on voimassa koko kilpailutapahtuman ajan. Toisesta varoituksesta seuraa automaattisesti rangaistus. Voimassa oleva varoitus johtaa seuraavan rangaistuksen koventamiseen.
Pisterangaistus: Kilpailijan tuloksista vähennetään pistemäärä.
Aikarangaistus: Aikasakko, joka lisätään kilpailijan loppuaikaan.
DQ: Äärimmäisissä tapauksissa tuomaristo voi hylätä kuljettajan kilpailusta.
Toiminta poikkeustilanteissa
Laajamittaisten teknisten ongelmien sattuessa tuomaristo päättää jatkotoimenpiteistä. Kilpailua pyritään ensisijaisesti jatkamaan siitä tilanteesta, missä oltiin ennen ongelmien ilmaantumista. Tarvittaessa kilpailu voidaan aloittaa alusta uudella aika-ajolla tai julistaa päättyneeksi ennen täyttä aikaa.